بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل بدنبال تزریق واکسن سل در کودکان (BCG Lymphadenitis)

واکنش به تزریق واکسن سل در کودکان به دو شکل دیده می‌شود. یک مورد فرم غیر چرکی است و لنفادنیت ساده نامیده می‌شود که بعد از تزریق واکسن سل شروع شده و در عرض چند هفته بهبودی کامل پیدا می‌کند. مورد دوم فرم چرکی است که در آن غده لنفاوی زیربغل به سرعت بزرگ، چرکی، قرمز و برجسته می‌شود. نوع چرکی می‌تواند بین دو تا چهار ماه پس از واکسیناسیون بزرگ شود. در واکنش نوع چرکی، بدنبال تخلیه‌ی خودبه‌خودی چرک، سینوس تشکیل می‌شود و بعد از بهبود نیز اثر و اسکار بد شکلی از خود بر جای می‌گذارد.
تشخیص:
تشخیص لنفادنیت سلی بالینی است. معمولا زیر بغل را گرفتار کرده و کمتر در ناحیه بالای ترقوه و یا گردن دیده می‌شود. دردناک نبوده و کودک تب ندارد. اسمیر ترشحات، نشانگر میکروب اسید فست است و کشت آن وجود مایکوباکتریوم بویس را نشان می‌دهد.
درمان:
نوع غیر چرکی آن اقدام درمانی نیاز ندارد. در فرم چرکی اقدام درمانی نیاز دارد که سبب پیشگیری از ایجاد سینوس در کودک می‌شود. در لنفادنیت سلی چرکی، درمان طبی توصیه شده است که شامل اریترومایسین و داروهای ضد سل است.
آسپیراسیون سوزنی:
بدلیل اینکه تخلیه خودبه‌خودی فرم چرکی لنفادنیت سلی، سبب ایجاد سینوس به مدت طولانی می‌شود، آسپیراسیون با سوزن در تسریع بهبودی و پیشگیری از طولانی بودن سیر بیماری موثر است.
جراحی:
برداشتن کامل غده لنفاوی گرفتار بوسیله جراحی، درمان قطعی است. عمل تحت بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود. در مواردی که با آسپیراسیون سوزنی بهبودی حاصل نشود، آبسه دارای حفرات متعدد باشد و همچنین غدد لنفاوی گرفتار به علت التهاب شدید به هم چسبیده باشند، درمان جراحی اندیکاسیون دارد.