پیشگیری از حوادث در کودکان

حوادث اولین و شایع‌ترین علت مرگ و میر در کودکان و نوجوانان بین سنین ۱ تا ۱۶ سالگی است. اغلب حوادث و عوارض آن قابل پیشگیری می‌باشد. اطلاعات، امکانات و لوازم مورد نیاز برای امنیت و حفاظت و پیشگیری از حوادث در کودکان، باید قبل از تولد وی توسط والدین اخذ و فراهم گردد. 

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

پیشگیری از حوادث در کودکان: (Accident Prevention)

  • حتی برای اولین بار هم که نوزاد را برای آوردن به خانه سوار ماشین می‌کنند، حتما باید از حمل کننده‌ی مخصوص و استاندارد برای او استفاده شود.

استفاده از صندلی مخصوص و استاندارد برای سوار کردن کودک در ماشین همیشه ضروری است.این صندلی ها باید از استاندارد لازم توسط موسسه استاندارد و راهنماییی و رانندگی برخوردار باشند.حتی برای مسافت های کوتاه هم باید از صندلی مخصوص کودک استفاده شود.از بغل کردن کودک اجتناب شود،زیرا در هنگام تصادف و یا توقف ناگهانی ماشین کودک مثل یک موشک از بغل والدین به بیرون پرت می شود.

  • اسباب‌ بازی‌های کودکان نباید با طناب از تخت کودک آویزان شود.

طناب یا نخ ممکن است با دستکاری کودک باعث گیر افتادن او شده و برای کودک خطرساز شود. همچنین هرگز پستانک کودک شیرخوار نباید با بند یا طناب به دور گردنش انداخته شود. این بند با پیچیدن به دور گردن بچه می‌تواند باعث خفگی او شود. درشیرخواران از بالش استفاده نشود.

  • در راه پله ها مانع گذاشته شود تا از سقوط کودک جلوگیری به عمل آید.

 

پیشگیری از حوادث در کودکان

 

  • در آشپزخانه باید مواظب پاشیدن روغن داغ موقع سرخ کردن بود.

دسته ماهی‌تابه به سمت داخل قرارداده شود تا امکان گرفتن دسته برای کودک میسر نباشد. ظرف حاوی غذای داغ وسط میز گذاشته شود که از دسترس کودک دورتر قرار گیرد.

  • کودک در سن ۳ تا ۵ ماهگی توانایی غلت زدن را به دست می‌آورد.

لذا گذاشتن کودک بر روی میز، مبل و یا کاناپه بدون همراه حتی برای مدت زمان بسیار کوتاه نیز ممنوع بوده و خطرناک است.

  • لازم است پریزهای برق حتما پوشش و محافظ داشته باشند.

زیرا حدود ۵ الی ۶ ماهگی، شیرخوار شروع به چهار دست و پا حرکت کردن می‌کند. بنابراین از قراردادن سیم‌های برق طویل در دسترس کودکان باید خودداری شود. به‌دلیل اینکه بچه‌ها در این سن دوست دارند سیم ها و وسایل در دسترس را بجوند و خطر برق گرفتگی آنها را تهدید می‌کند.

 

پیشگیری از حوادث در کودکان

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

  • درجه حرارت آب حمام و شتشوی کودک باید کنترل شود

پوست کودکان ظریف و حساس بوده و نسبت به سوختگی مقاومت بسیار کمتری دارد. درجه حرارت آب حمام و شتشوی کودک باید به‌دقت چک شده و بین ۳۶ تا ۴۰ درجه سانتیگراد باشد. شیر خوار را نباید برای مدت کوتاه هم، حتی با حضور برادر و خواهر بزرگترش، تنها در حمام رها کرد. علت اغلب سوختگی ها در کودکان زیر ۵ سال، قرار گرفتن در معرض آب گرم است.

  •  استفاده از دستگاه بخور خنک برای کودکان بهتر از دستگاه بخور گرم است. زیرا بخار گرم ممکن است باعث سوختگی آنها شود.

  • شیرخوار در حدود ۹ ماهگی شروع به ایستادن می کند که باید در این روند به کودک کمک کرد.

در این سن احتمال بالا رفتن از پله برای بعضی از کودکان وجود داشته ولی موقع پایین آمدن ممکن است سقوط کنند. لذا باید مراقبت لازم به عمل آید و از حوادث ناگهانی کودکان پیشگیری شود. اشیاء خطرناک و آسیب رسان مثل کارد و چنگال و یا نوشیدنی های داغ مانند قهوه و چایی باید از روی میزها جمع آوری شوند. به دلیل اینکه احتمال دارد کودک آنها را بردارد و به خود آسیب برساند. زمانی که کودک شروع به راه رفتن می‌کند، خطرات دیگری همچون سقوط از پله و بلندی، افتادن در حوض، استخر و رودخانه او را تهدید می‌کند. همچنین خطر برخورد و اصابت سنگ ریزه، بریده‌های چوب و مواد مشابه مانند تکه‌های گیاهان هنگام حرس و چمن زنی در پارک‌ها، و یا حمله‌ی حیوانات خانگی همچون سگ نیز وجود دارد و باید مراقبت ویژه در حیاط خانه و پارک برای کودک فراهم شود.

پیشگیری از حوادث در کودکان

                                     

  •  کودک را نباید به تنهایی پیش حیوان خانگی گذاشت؛ حتی اگر اطمینان کامل از اهلی و بی آزار بودن آن وجود داشته باشد.   

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        پیشگیری از حوادث در کودکان                                                                               *بلعیدن قطعات کوچک اسباب بازی دارای آهن ربا که منجر به پارگی روده در کودک 2 ساله شده بود. *

 

  • وقتی کودک بزرگتر شده و شروع به بازی با اسباب‌ بازی‌ها می‌کند، باید قطعات کوچک اسباب بازی از کف اتاق جمع آوری شود.

چون کودکان شیرخوار معمولا برای شناخت محیط همه چیز را با دهان امتحان می‌کنند و خطر آسپیراسیون آنها را تهدید می‌کند. آسپیراسیون ورود نابجا و غیرطبیعی مواد در حال بلع به راه‌های هوایی است که می‌تواند منجر به خفگی فرد شود. لذا دقت شود که از خریدن اسباب بازی‌های با قطعات ریز و کوچک خودداری به عمل آید. چون با گذاشتن در دهان و بلعیدن آنها، احتمال دارد آسپیراسیون، گرفتگی راه هوایی و خفگی، و یا انسداد مری و سایر مشکلات انسدادی دستگاه گوارش ایجاد شود. 

  • گیاهان باید دور از دسترس کودکان قرارداده شود.

با خوردن گیاهان آپارتمانی، احتمال مسمومیت برای کودک بالا می‌رود. زیرا همانطور که ذکر شد، کودک به خاطر کنجکاوی و به عنوان ابزار شناخت محیط خود، از مزه کردن و حتی خوردن اشیاء پیرامون خود استفاده می‌کند.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

  •  برای پیشگیری از بلع، باید گردبند، انگشتر، گوشواره و سایر جواهرات دور از دسترس کودک باشد.

  • کودکان آگاهی و درک درستی از خطر آب ندارند و نمی‌دانند زیر آب امکان نفس کشیدن وجود ندارد.

به همین دلیل افتادن در حوض یا استخر و رودخانه، به‌راحتی در آنها اتفاق می‌افتد. کودک به دلیل حس کنجکاوی به سمت آب می‌رود، خود را به خطر می‌اندازد و احتمال خفگی در آن بسیار زیاد است. باید اطراف استخر یا حوض با فنس غیر قابل نفوذ برای کودک، بسته شود. در صورتی که به هر دلیلی قرار شد کنار دریا یا استخر برود، بزرگترها باید او را همراهی کنند. لازم است درب حمام و دستشویی بعد از استفاده بسته شود تا احتمال ورود کودک میسر نباشد. متذکر می شود که مواردی از غرق شدگی در وان حمام و حتی کاسه توالت فرنگی نیز در کودکان گزارش شده است.

  • قبل از ۲ سالگی نباید به کودکان آدامس داد. همچنین باید از خوراندن تنقلاتی مثل فندق، پسته، بادام، پاپ کورن و … تا ۳ سالگی اجتناب شود.

  • جهت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در منزل باید احتیاط کامل به عمل آید.

ممکن است کودکان کیسه را برسر و صورت خود گذاشته و نتوانند آن را خارج و دور نمایند که منجر به مشکلات تنفسی و خفگی می‌شود.

 

 

  • از دویدن کودک با دهان پر از غذا به علت خطر آسپیراسیون جلوگیری به عمل آورده و آموزش لازم در این ارتباط به کودک داده شود.

  • لازم است سنسور های حساس به دود در اتاق کودک نصب شود.

  • مسیر خروج اضطراری از آپارتمان نیز به کودک آموزش داده شود.

  • محل نگهداری مواد سمی مثل مایعات تمیزکننده‌ی مبلمان و فرش، شوینده‌ها و تمیزکننده‌های دستشویی، داروها و الکل، باید کاملا دور از دسترس کودکان باشد.

بلع یا خوردن مواد سمی، معمولا در حدود ۲ سالگی اتفاق می‌افتد. اگر در حال کار کردن با یکی از مایعات سمی، زنگ تلفن یا در به صدا در بیاید، باید قبل از جواب دادن به تلفن یا باز کردن درب، از قراردادن آن مایع در جای مناسب اطمینان حاصل نمود. در صورت بلع مواد یا داروی سمی، باید بلافاصله با اورژانس تماس گرفته شود و در زمان انتقال به بیمارستان حتما بطری یا ظرف حاوی مواد سمی برای ارزیابی مقدار مصرف و نحوه‌ی مقابله با مسمومیت آن، به پرسنل درمانی مسئول، تحویل داده شود.

  • در سنین قبل از مدرسه، هنگام عبور از عرض خیابان باید کودک را همراهی کرد.

به منظور پیشگیری از حوادث زیرا تخمین فاصله‌ی وسایل نقلیه و سرعت آنها توسط کودکان، دقیق نبوده و خطر تصادف در کمین کودکان است.

  • دوچرخه سواری نیز همراه با احتیاط و یاری والدین یا مراقبین، در مکان مشخصی اختصاص داده شود و حتما از کلاه ایمنی استفاده شود.

  • آمار غرق شدگی در استخر، رودخانه و دریا در این سن بالاست. به همین دلیل آموزش شنا به این کودکان ضرورت پیدا می‌کند.

  • در دوران بلوغ باید با کودکان در ارتباط با خطرات مصرف الکل، مواد مخدر و سیگار کشیدن صحبت شود.

شاید جای تعجب داشته باشد ولی این هم از حوادث در کودکان محسوب می‌شود که باید پیشگیری شود. نوجوان باید آگاهی کافی از آسیب‌های این رفتارها پیدا کند تا بتواند در مقابل فشار احتمالی دوستان برای مصرف موارد فوق، از خود مقاومت نشان دهد.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *