سرطان روده‌ بزرگ

بعد از تشخیص سرطان روده‌ی بزرگ با استفاده از پاتولوژی و تعیین ماهیت بافتی تومور، قدم بعدی تعیین وسعت گرفتاری آن است. روش‌های تصویرنگاری مثل CT اسکن شکم و قفسه سینه در تخمین وسعت بیماری کمک‌کننده هستند. سرطان روده‌ی بزرگ چهار مرحله دارد: در مرحله‌ی اول سرطان سطح مخاطی روده‌ی بزرگ را گرفتار کرده است و محدود به دیواره‌ی کولون یا رکتوم است. در مرحله‌ی دوم توده‌ی سرطانی از سطح مخاطی و جدار کولون و رکتوم خارج‌ شده است ولی هنوز غدد لنفاوی نزدیک محل ابتلا را گرفتار نکرده است. در مرحله‌ی سوم تومور به غدد لنفاوی نزدیک انتشار پیداکرده است ولی نقاط دوردست را هنوز مبتلا نکرده است. در مرحله‌ی چهارم سرطان به نقاط دوردست متاستاز داده است و امکان ابتلا و گرفتاری ارگان‌هایی مثل کبد و ریه وجود دارد.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

درمان سرطان روده‌‌ی بزرگ یا کنسر کولورکتال

نوع درمان انتخابی برای ریشه‌کن کردن سرطان، رابطه‌ی مستقیمی با شدت و مرحله آن دارد. درمان رایج شامل جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی است.

درمان جراحی در مراحل اولیه‌ی سرطان روده‌ بزرگ

اگر اندازه‌ی سرطان کوچک و محدود به مخاط باشد و تهاجم به بافت‌های اطراف نداشته باشد، روش‌های کمتر تهاجمی برای درمان آن انتخاب می‌شود. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

برداشتن پولیپ‌ها به‌ وسیله‌ی کولونوسکوپ

اگر سرطان محدود به پولیپ روده‌ی بزرگ باشد و اندازه‌ی آن کوچک باشد و بافت‌های اطراف را گرفتار نکرده باشد، برداشتن آن با کولونوسکوپی امکان‌پذیر است.

سرطان روده‌ بزرگ

رزکشن یا برداشتن به وسیله‌ی آندوسکوپ

برداشتن پولیپ های بزرگ‌تر همراه با قسمت کوچکی از مخاط روده‌ی بزرگ بدین روش میسر است.

جراحی با روش کمتر تهاجمی

در این روش با استفاده از لاپاراسکوپ وارد حفره شکم شده محل مبتلا به تومور برداشته می‌شود و از غدد لنفاوی اطراف و نزدیک به تومور نیز نمونه‌برداری به عمل می‌آید.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

کولکتومی پارشیل

در این روش جراح قسمتی از روده‌ی مبتلا به سرطان را به‌طور کامل برمی‌دارد. جراح اطمینان کامل پیدا می‌کند که بقیه‌ی روده‌ی بزرگ عاری از تومور و سرطان است و می‌تواند مجدداً دو انتهای روده را به هم پیوند بزند یا آناستوموز کند. البته در مواردی امکان آناستوموز اولیه وجود ندارد و بیمار تحت عمل جراحی کولوستومی قرار می‌گیرد. در این روش به‌طور موقت و به‌ندرت دائمی، بعد از برداشتن تومور روده‌ی بزرگ، بخش سالم آن به‌منظور دفع مدفوع از جدار شکم بیرون گذاشته می‌شود. غدد لنفاوی نزدیک به تومور اصلی هم برای ارزیابی شدت و وسعت بیماری برداشته می‌شود.

روش جراحی برای سرطان پیشرفته‌ی روده‌ی بزرگ

در موارد خیلی پیشرفته که امکان درمان قطعی سرطان روده‌ی بزرگ میسر نیست، درمان جراحی به‌منظور کنترل خونریزی، التیام درد شدید بیمار و رفع انسداد روده ضرورت پیدا می‌کند. در مواردی که تنها کبد گرفتارشده است، اقدام جراحی برای برداشتن توأمان سرطان روده‌ی بزرگ و برداشتن متاستاز کبدی توصیه‌ شده است.

شیمی‌درمانی

شیمی‌درمانی با هدف از بین بردن و انهدام سلول‌های سرطانی موجود در بافت‌های اطراف و غدد لنفاوی به‌کار برده می‌شود. گاهی از شیمی‌درمانی به‌منظور کوچک کردن تومور و آماده‌سازی آن برای عمل جراحی استفاده می‌شود. البته از شیمی‌درمانی برای از بین بردن و کاهش علائم متاستازهای دوردست هم بهره می‌گیرند. شیمی‌درمانی و رادیوتراپی توأم با جراحی در درمان سرطان‌های رکتوم یا قسمت انتهایی روده‌ی بزرگ کمک‌کننده است.

سرطان روده‌ بزرگ

رادیوتراپی

رادیوتراپی با تابش اشعه ایکس قبل و بعد از عمل جراحی باعث انهدام و تخریب بافت‌های سرطانی و کاهش درد ناشی از آن می‌شود. به‌کارگیری این روش قبل از دخالت جراحی با کوچک کردن تومور سبب تسهیل عمل جراحی خواهد شد. البته از رادیوتراپی یا اشعه درمانی یا پرتودرمانی، بیشتر در سرطان‌های رکتوم استفاده می‌کنند. از این روش به‌ندرت در مراحل ابتدایی تومورهای کولون بهره می‌گیرند. از پرتودرمانی و شیمی‌درمانی در درمان تومورهای تهاجمی و پیشرفته کولون و رکتوم استفاده می‌کنند.

درمان تسکینی

رویکرد این نوع درمان، کاهش آلام و استرس بیمار به‌منظور افزایش کیفیت زندگی او است. برای نیل به این هدف، همکاری تیم پزشکی – پرستاری و ارتباط مستمر، صمیمی و جدی آن‌ها با بیمار و خانواده‌ی وی مهم و حیاتی است.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

روش‌های بدیل دیگری که برای ارتقای کیفیت زندگی این بیماران کمک‌ کننده است شامل ورزش، موسیقی، رقص، هنر، تمرین‌های ریلکسیشن و کاهش استرس و مدیتیشن می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *