هیدروسل

هیدروسل به تجمع مایع در اطراف بیضه گفته می‌شود.
معمولا در نوزادان شایع‌تر است، ولی در شیرخواران و کودکان هم دیده می‌شود. در این ناهنجاری، کیسه‌ی اطراف بیضه با مایع پر می‌شود. hydrocele به نظر جدی و دردناک می‌آید، ولی باید به والدین اطمینان داده شود که خطری فرزندشان را تهدید نمی‌کند. هیدروسل معمولا با بزرگ شدن شیرخوار، به طور خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند، اگرچه ویزیت دوره ای توسط پزشک معالج ضروری است.

علت هيدروسل

بیضه‌ها در دوره‌ی جنینی داخل شکم تشکیل می‌شوند. آنها از طریق کانال اینگوینال یا کشاله‌ی ران نزول کرده و در داخل کیسه‌ی بیضه قرار می‌گیرند. همراه با بیضه‌ها، کیسه‌ی حاوی مایع وجود دارد که این مایع قبل از تولد نوزاد جذب می‌شود. در صورت عدم جذب آن هیدروسل به‌وجود می‌آید.
hydrocele به دو نوع غیر ارتباطی و ارتباطی تقسیم می‌شود. در نوع اول ارتباط با شکم وجود ندارد، ولی در نوع دوم ارتباط با شکم از طریق یک راه باریک وجود دارد شیوع هیدروسل در نوزادان نارس بیشتر است.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

علائم هیدروسل در کودکان

هيدروسل معمولا بدون علامت می‌باشد و شیرخوار مبتلا به آن، درد و ناراحتی ندارد ولی برای تایید تشخیص و افتراق آن از بیماری‌های دیگر، ویزیت پزشک معالج ضرورت دارد. عفونت، تومور و فتق اینگوینال تشخیص‌های افتراقی این بیماری هستند. هیدروسل ارتباطی با زور زدن خندیدن و سرفه کردن ندارد و تغییر سایز پیدا نمی‌کند. سایز هیدروسل غیر ارتباطی ثابت است.

تشخيص Hydrocele

در معاینه‌ی فیزیکی، کیسه‌ی بیضه‌ی سمت مبتلا به صورت متورم و بزرگ قابل مشاهده است. کیسه حاوی مایع است ولی دردناک نیست با تاباندن نور به آن مایع شفاف دور بیضه رویت می‌شود. انجام سونوگرافی به تشخیص hydrocele کمک می‌کند.

درمان هیدروسل

هیدروسل یا تجمع مایع در کیسه‌ای بیضه، معمولا تا یک سالگی بطور خودبخود خوب می‌شود. در صورت بزرگ شدن باید بررسی دقیق‌تر انجام شود. hydrocele ارتباطی خود به خود بهبود نمی‌یابد و انجام عمل جراحی برای درمان آن توصیه می‌شود. بهترین زمان عمل جراحی هیدروسل غیر ارتباطی بین ۲۰ تا ۲۴ ماهگی
است.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. این عمل به صورت سرپایی بوده و معمولا در همان روز عمل، بیمار ترخیص می‌گردد. ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی، پانسمان بیمار برداشته می‌شود و توصیه به استحمام می‌کنند. یک هفته بعد از جراحی هم بخیه‌ها کشیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *