آیا بزرگی غدد لنفاوی در شیرخواران و کودکان خطرناک است؟

بزرگی حاد و علامت دار غدد لنفاوی گردنی در شیر خواران و کودکان یک پدیده شایع است که معمولا بطور خود به خود و طی مدت 4 تا 6 هفته بدون دخالت درمانی بهبود پیدا می کند ولی اگر بعد از این مدت  زمانی بهبودی حاصل نشده یا اینکه  بزرگی این  غدد  به دلیل عفونت باشد، دخالت درمانی ضرورت پیدا می کند.
مواردی که نیاز به دخالت درمانی را تعیین می کنند شامل: بزرگی یک طرفه غدد لنفاوی گردنی، وجود تب، درد شدید هنگام لمس توده گردنی و ضایعه با قطر بیش از 3 سانتی متر است که در این موارد کشت اولیه از ترشحات به منظور تعیین مسیر درمانی انجام شده و بعد از آن به صورت تجربی درمان علیه میکرب های استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک شروع می شود.
سونو گرافی و آسپیراسیون با سوزن (کشیدن بافت و مایع از داخل غده ی لنفاوی مبتلا به وسیله ی سرنگ) در تشخیص علت این بیماری کمک کننده است ولی جراحی در این بیماری با هدف تشخیص و درمان به عنوان آخرین اقدام توصیه می شود.
علل بزرگی غدد لنفاوی گردنی:
 عفونت های ویروسی و میکروبی را از علل شایع  این بیماری ذکر می کنند بزرگی و التهابی مربوط به بیماری های دیگر که به صورت واکنشی می توانند سبب بزرگی غدد لنفاوی شوند شامل عفونت های قارچی، سل، باکتری های بی هوازی، توکسوپلاسما و واکسیناسیون است.
 بزرگ شدن غدد لنفاوی چه موقع خطرناک است؟
یکی از علل غیر شایع ولی خطرناک و جدی این بیماری، ابتلا به سرطان یا بدخیمی مثل لنفوم است ولی خوشبختانه در 87 درصد بیماران اینگونه ضایعات خوش خیم است.
سونوگرافی اندازه و گرفتاری غدد لنفاوی را نشان می دهد ولی این روش در تشخیص غده لنفاوی بدخیم از خوش خیم ارزش کمتری داشته به طوری که  صحت تشخیصی آن حدود 20 در صد است.
بیوپسی و آسپیراسیون با سوزن:
آسپیراسیون با سوزن (کشیدن بافت و مایع از داخل غده ی لنفاوی مبتلا به وسیله ی سرنگ) در تشخیص علت بزرگی غدد لنفاوی گردنی ارزش بالایی دارد و عوارض این اقدام نیز بسیار کم و ناچیز است .
بیوپسی و یا برداشتن کامل ضایعه و توده، ارزش تشخیصی قطعی دارد ولی عوارضی مانند عفونت زخم، اسکار زخم (بد ماندن جای زخم)، عود ضایعه و فلج عصبی را می تواند در پی داشته باشد.
توصیه های کلیدی:
در تشخیص این بیماری  توصیه های کلیدی  مطرح می شود : در مورد این بیماری مواردی باید کنترل شود که از جمله‌ی آن تحت نظر گرفتن ضایعات دو طرف صورت با اندازه کمتر از 3 سانتی متر، بدون درد و بدون قرمزی است. غدد لنفاوی با سایز2 تا 3  سانتی متر همراه با درد و حساسیت شدید در موقع لمس، قرمزی و  یا چرک نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد که دوره درمان در اینگونه موارد حدود 10 روز است.
 چه زمانی نیاز به جراحی داریم؟
توده های گردنی یا بزرگی غدد لنفاوی با قطر بیش از 3 سانتمتر، بدون درد، بدون قرمزی و التهاب، با قوام سفت و بی حرکت خصوصا اگر با تب و افزایش سایز کبد وطحال و کاهش وزن همراه بوده  و در طی 2 هفته نیز ایجاد شده باشند حتما نیازمند توجه، بیوپسی و برداشتن کل ضایعه است. همچنین آبسه های گردنی نیز نیاز به تخلیه با سرنگ و یا جراحی دارند.
اشتراک
قدیمی ترین