شقاق یا ترک یا فیشر

شقاق مقعد یک ترک در انتهای روده ی بزرگ است و علت آن نیز مربوط به آسیبی است که خروج مدفوع سفت و یا اسهال طولانی ایجاد می کند.
شقاق بیماری است که افراد زیادی را می تواند درگیر خود کند . درمان این بیماری با روش های مختلف امکان پذیر است که در این مطلب روش های درمانی و چگونگی تشخیص آن مورد بررسی قرار گرفته است. شقاق مقعد یک ترک در ناحیه ی آنودرم دیستال به خط دندانه ای در انتهای روده ی بزرگ است و علت آن نیزمربوط به آسیبی است که خروج مدفوع سفت و یا اسهال طولانی ایجاد می کند. چرخه ی درد، گرفتگی و ایسکمی ، سبب اختلال در ترمیم زخم شده و شقاق مزمن را به وجود می آورد.اغلب فیشرها درقسمت خلفی ایجاد شده، 10 تا 15 درصد موارد در قدام و کمتر از 1 درصد آن در جای دیگر مقعد ایجاد می گردد.
علائم و نشانه ها:
علامت مشخص این بیماری، درد و خونریزی زمان دفع مدفوع است. این درد هنگام اجابت مزاج ایجاد شده و تا چند ساعت ادامه دارد.
فیشر حاد یک پارگی سطحی درآنودرم است که معمولا با درمان دارویی و توصیه های تغذیه ای بهبود می یابد اما فیشر مزمن به صورت زخم با لبه های برجسته و فیبرهای سفید رنگ اسفنکتر داخلی آنال دیده می شود.شقاق مزمن معمولا نسبت به درمان طبی و دارویی مقاوم است. شقاق مزمن فقط با دخالت جراحی بهبود می یابد.
درمان شقاق چگونه انجام می شود؟
تمرکز درمان بر شکستن چرخه ی درد، اسپاسم و ایسکمی است که عامل ایجاد فیشر است. خط اول درمانی در این زمینه کم کردن تروما یا آسیب به آنال است که شامل تجویز مواد غذایی فیبردار مانند سبزیجات و میوه جات و استفاده از مایعات است. تجویز ملین ها و نشستن در لگن آب گرم نیز به رونددرمان کمک می کند.
تجویز ژل لیدوکائین 2 درصد به صورت موضعی برای کاهش درد و پماد نیترو گلیسرین به صورت موضعی باعث افزایش گردش خون در ناحیه آسیب دیده می شود ولی پماد نیترو گلیسرین غالبا باعث سردرد در بیمار می شود.
اشتراک
قدیمی ترین