بیضه های پایین نیامده
در نوزادان پسر، هنگام تولد، عدم وجود و لمس بیضه در کیسه به صورت شایعی دیده می‌شود که این عارضه را بیضه های پایین نیامده می‌نامند. تخمین زده شده است که شیوع آن حدود ۱ نوزاد از هر ۲۵ تولد می‌باشد. در اغلب نوزادان هیچ اقدامی به عمل نمی‌آید و بیضه‌ها به صورت خودبه‌خود طی مدت ۶-۳ ماه به داخل کیسه بیضه نزول پیدا می‌کنند. در تعداد معدودی از این شیرخواران بیضه‌ها پایین نمی‌آیند که می‌تواند به‌صورت یک‌طرفه یا دوطرفه باشد.

علت و تشخیص بیضه های پایین نیامده

علت:
علت عدم نزول بیضه کاملا شناخته شده نیست ولی وجود سابقه‌ی خانوادگی، نوزادان نارس و نوزادان با وزن تولد کم را به عنوان عوامل خطر ذکر کرده‌اند.

تشخیص:
بیضه‌های پایین نیامده در شیرخواران علامت خاصی ندارد. تنها علامت آن، خالی بودن اسکروتوم یا کیسه‌ی بیضه می‌باشد. بیضه می‌تواند قابل لمس یا غیر قابل لمس باشد ولی در اغلب شیرخواران، بیضه پایین نیامده در جای غیرطبیعی و بالاتر از کیسه‌ی بیضه لمس می‌شود. گاهی از لاپاراسکوپی به عنوان ابزار تشخیصی در بیضه‌های غیر قابل لمس استفاده می‌شود.

درمان:

برای پیشگیری از عقیمی، تورشن، عوارض احتمالی فتق همراه و سرطان بیضه، عمل ارکیدوپکسی توصیه می‌شود. (عمل جراحی پایین آوردن بیضه و ثابت کردن آن در کیسه برای بیماران مبتلا به بیضه پایین نیامده)
بهترین سن برای این عمل جراحی، بعد از ۶ ماهگی است.

2 دیدگاه در “بیضه های پایین نیامده (Undescended Testicles)

1. سلام آقای دکتر. ممنون از مطالب مفیدتون. آیا عمل جراحی درمان قطعی این مشکل هست یا ممکنه بعدا دوباره بیضه از کیسه خارج بشه؟

1. با سلام، درمان قطعی است ولی در مواردی به علت کوتاه بودن طناب، بیضه کمی بالاتر فیکس می‌شود و یا اینکه عمل جراحی در دو مرحله انجام می‌شود‌.