گرانولوم ناف یا زخم و ترشح ناف نوزاد (Umbilical Granuloma)

گرانولوم ناف چیست؟

بعد از افتادن بند ناف، مشاهده‌ی دقیق ناف به منظور اطمینان از ترمیم کامل آن ضرورت دارد. خونریزی و عفونت، از نگرانی‌های مهم این اتفاق است. از عوارض دیگر قابل ذکر، ایجاد گرانولوم ناف است. در ضایعه مذکور، طی چند هفته اول بعد از افتادن بند ناف، بافت قرمز رنگ کوچکی در داخل ناف نوزاد دیده می‌شود. این ضایعه‌ی نافی، مایع زرد و شفافی از خود ترشح می‌کند. این عارضه در هر یک نفر از ۵۰۰ نوزاد بروز می‌کند. گرانولوم خطرناک نیست ولی می‌تواند باعث تحریک و عفونت ناف و پوست اطراف آن شود.

علت آن چیست؟

علت ایجاد گرانولوم نافی مشخص نیست. معمولا بعد از افتادن بند ناف، ریشه‌ی آن به تدریج خشک و ترمیم می‌شود. در برخی موارد به دلایل نامعلومی اپیتلیالیزه نمی‌شود و پوست روی محل افتادن ناف، ترمیم نمی‌گردد. سپس بافت قرمز رنگی در کف ناف تشکیل می‌شود و از خود مایع شفاف زرد رنگی ترشح می‌کند.

درمان آن چیست؟

گرانولوم ناف باید درمان شود. عدم درمان آن سبب عفونت شده و سلامتی نوزاد را به خطر می‌ا‌ندازد. از نتیرات نقره به عنوان یک ماده شیمیایی سوزاننده در درمان آن استفاده می‌کنند. گرانولوم ناف به علت عدم وجود سلولهای عصبی، دردناک نیست. درمان های آلترناتیو یا جایگزین شامل ریختن نیتروژن مایع بر روی آن و همچنین بستن پایه گرانولوم با نخ و نکروز متعاقب آن است. استفاده از نمک و گذاشتن آن بر روی ناف، یکی دیگر از درمان های گرانولوم ناف است. روزانه دو مرتبه طی دو تا سه روز و به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه، نمک طعام بر روی ناف گذاشته می‌شود. در نهایت برداشتن آن توسط جراحی، یکی دیگر از درمان های تجویز شده است. باید ناف نوزاد خشک و تمیز نگه داشته شود. توصیه می‌شود ناف بدون پوشش باشد و در معرض هوای آزاد قرار گیرد. علائم هشدار در بیمار مبتلا به گرانولوم ناف شامل تب، ترشح بد بو از ناف، خونریزی، تندرنس، قرمزی و تورم است.