عمل جراحی ختنه

عمل جراحی ختنه (Circumcision)

دلایل و شواهد علمی انجام ختنه:

از دلایل توجیه علمی انجام عمل جراحی ختنه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پیشگیری از عفونت ادراری در کودکان و نوجوانان:

انجام عمل جراحی ختنه در شیرخواران زیر ۱ سال، میزان شیوع عفونت ادراری را ۱۰ برابر کاهش می‌دهد. همچنین مطالعات انجام شده بر روی تعدادی از کودکان پسر، بیانگر شواهد زیر است:

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

از اطراف پیشابراه این کودکان، قبل و بعد از انجام ختنه کشت میکروب به عمل آمده است. نتیجه‌ی کشت دلالت بر این دارد که در ۵۲٪ از پسران ختنه نشده، تجمع فلور میکروبی (از جمله باکتری Ecoli) وجود دارد ولی در پسران ختنه شده جواب کشت منفی است. تجمع میکروبی هم ریسک عفونت ادراری را بالا می‌برد. شواهد به‌دست آمده از مطالعات دیگر هم بیانگر اتصال باکتری Ecoli به سطح مخاط پره‌پوس (پوست ناحیه ختنه‌گاه که با ختنه برداشته می‌شود) می‌باشد‌. انجام ختنه در کودکان مبتلا به رفلاکس ادراری هم می‌تواند از عفونت ادراری پیشگیری کند.

  • کاهش عفونت‌های مقاربتی و سرطان‌های دستگاه تناسلی:

ختنه کردن خطر ابتلا به ایدز یا HIV را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، خطر ابتلا به سایر عفونت‌های مقاربتی و جنسی مانند سیفلیس، هرپس دستگاه تناسلی و ویروس پاپیلوما را نیز تقلیل می‌دهد. عفونت‌های مقاربتی در همسران مردان ختنه شده نیز کمتر دیده می‌شود. شانس ابتلا به سرطان آلت تناسلی در مردان ختنه شده کمتر است. سرطان دهانه رحم در همسران مردان ختنه شده هم شیوع کمتری دارد.

  •  کاهش مشکلات موضعی پنیس (آلت تناسلی در مردان):

احتمال فیموزیس (چسبندگی شدید پوست محل ختنه‌گاه به گلنس یا کلاهک پنیس) در افراد ختنه شده از بین می‌رود. شانس عفونت پوست ناحیه‌ی ختنه‌گاه که در عمل جراحی بریده می‌شود، از بین می‌رود. مشکلات موضعی پنیس مثل التهاب عفونی و غیر عفونی، در ختنه شده‌ها کمتر دیده می‌شود. بهداشت و تمیز کردن آلت تناسلی تسهیل یافته و به سادگی امکان پذیر می‌شود.

  • از نکات قابل ذکر می‌توان به این مورد اشاره کرد که انجام عمل جراحی ختنه، تاثیری بر افزایش یا کاهش تحریک پذیری در فعالیت جنسی مردان ندارد.

زمان مناسب انجام ختنه:                                                                                                                                                               

بهترین زمان ختنه بعد از دوره نوزادی است (یک‌‌ماهگی). انجام ختنه قبل از پایان دوره نوزادی، به علت احتمال وجود بیماری‌های ناشناخته به‌ویژه خونی، خطرناک بودن عفونت و نزدیک بودن دوز سمی و درمانی لیدوکائین، توصیه نمی‌شود.

عمل جراحی ختنه

روش انجام عمل ختنه:

بهترین تکنیک ختنه، روش جراحی است و این روش به‌عنوان استاندارد طلایی شناخته شده است. بقیه روش‌ها برحسب میزان نزدیک و یا دور بودن به این تکنیک، مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرند.

موارد ممنوعیت ختنه:

بیماری هایپوسپادیاس از مواردی است که در آن انجام ختنه ممنوع است. برای تشخیص این بیماری لازم است با جراحان اطفال یا همکاران متخصص کودکان مشورت به عمل آید.

عوارض عمل جراحی ختنه:

خونریزی، عفونت، آسیب به کلاهک یا گلنس، آسیب به پیشابراه از جمله ایجاد تنگی سوراخ خروجی ادرار و برداشتن پوست اضافی بیشتر یا کمتر از حد تعیین شده را می‌توان از عوارض ختنه به شمار آورد.

توصیه‌های لازم برای پیشگیری از عوارض عمل جراحی ختنه:

برای پیشگیری از عوارض ذکر شده، ختنه حتما باید توسط افراد متخصص و مجرب انجام شود. باید مراقب بود که شریان فرنولوم که مسئول خون‌رسانی مجرای خروجی ادرار است، قطع نشود، تا وقتی که کودک پوشک دارد، برای جلوگیری از التهاب، هنگام تعویض پوشک باید نوک مجرا چرب شود و از سفت بستن پوشک که سبب اصطکاک نوک مجرا با پوشک می‌شود، پرهیز گردد.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *