کیسه صفرا

علائم بالینی و نشانه‌ها

سنگ کیسه صفرا ممکن است علامت دار یا بدون علامت باشد. اگر سنگ کیسه‌ی صفرا منجر به انسداد مجرای خروجی کیسه‌ی صفرا شود، علامت دار می‌شود. انسداد مجرای خروجی کیسه صفرا سبب ایجاد درد شدید و ناگهانی ناحیه فوقانی و راست شکم در زیر دنده های قفسه سینه می‌گردد. درد کیسه‌ی صفرا به شانه‌ی سمت راست و بین دو کتف هم تیر می‌کشد. مدت زمان این درد می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.
در صورتی که درد بیمار در هیچ پوزیشنی خوب نشده، همراه با زردی(پوست و سفیدی چشم) و تب ولرز باشد، بایستی بلافاصله به دکتر مراجعه شود.

 

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

عوارض سنگ کیسه صفرا

عوارض ابتلا به سنگ کیسه‌ی صفرا شامل موارد ذیر است:
التهاب کیسه صفرا یا کله سیستیت که در اثر انسداد مجرای خروجی کیسه صفرا  ایجاد می‌شود. این بیماری همراه با تب و درد ناحیه فوقانی و راست شکم است.
گاهی سنگ از مجرای کیسه صفرا خارج شده و وارد مجرای اصلی می‌شود. این مجرا، صفرای تولید شده از کبد را همراه با املاح صفراوی ذخیره شده در کیسه‌ی صفرا، به داخل روده هدایت می‌کند. انسداد مجرای اصلی سبب زردی و عفونت شدید می‌شود.
ممکن است سنگ کیسه‌ی صفرا، انسداد مجرای خروجی ترشحات پانکراس ایجاد کند که سبب ابتلا به پانکراتیت یا التهاب پانکراس می‌شود.

کیسه صفرا

تشخیص سنگ کیسه‌ی صفرا

ابزارهای تشخیصی برای سنگ کیسه‌ی صفرا و عوارض آن شامل سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی، اسکن ایزوتوپ و ای ار سی پی است. البته انجام همه آنها ضرورت نداشته و متناسب با شرایط بیمار تصمیم‌گیری می‌شود.
تست‌ها و آزمایشات خونی که نشانگر عفونت، زردی و یا التهاب پانکراس باشد نیز بر حسب مورد، درخواست می‌شود.

درمان سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه‌ی صفرای بدون علامت که به صورت اتفاقی کشف می‌شود، نیاز به دخالت درمانی ندارد. البته در ارتباط با عوارض آن باید آگاهی لازم به بیمار داده شود.
درمان سنگ‌های صفراوی علامت دار، جراحی و برداشتن سنگ کیسه‌ی صفرا همراه با خود کیسه‌ی صفرا است.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

برداشتن کیسه صفرا عارضه‌ی خاصی ندارد و صفرای مازاد به جای انبار شدن در کیسه‌ی صفرا، مستقیما به داخل روده ریخته می‌شود. گاهی بعد از عمل تا مدتی این بیماران دچار اسهال می‌شوند که موقتی است. درمان دارویی به علت امکان عود مجدد سنگ، معمولا توصیه نمی‌شود. ممکن است در مورد افرادی که بیهوشی و عمل جراحی را نمی‌توانند تحمل کنند، اندیکاسیون یا مورد داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *