گرانولوم ناف

گرانولوم ناف چیست؟

بعد از افتادن بند ناف، مشاهده‌ی دقیق ناف به منظور اطمینان از ترمیم کامل آن ضرورت دارد. خونریزی و عفونت، از نگرانی‌های مهم این اتفاق است. از عوارض دیگر قابل ذکر، ایجاد گرانولوم ناف است. در ضایعه مذکور، طی چند هفته اول بعد از افتادن بند ناف، بافت قرمز رنگ کوچکی در  داخل ناف نوزاد دیده می‌شود. این ضایعه‌ی نافی، مایع زرد و شفافی از خود ترشح می‌کند. این عارضه در هر یک نفر از ۵۰۰ نوزاد بروز می‌کند. این عارضه خطرناک نیست ولی می‌تواند باعث تحریک و عفونت پوست اطراف شود.

علت ایجاد گرانولوم ناف

علت تشکیل گرانولوم نافی مشخص نیست. معمولا بعد از افتادن بند ناف، ریشه‌ی آن به تدریج خشک و ترمیم می‌شود. در برخی موارد به دلایل نامعلومی اپیتلیالیزه نمی‌شود و پوست روی محل افتادن ناف، ترمیم نمی‌گردد. سپس بافت قرمز رنگی در کف ناف ایجاد می‌شود و از خود مایع شفاف زرد رنگی ترشح می‌کند.

گرانولوم ناف

علائم هشدار

علائم هشدار در بیمار مبتلا به گرانولوم ناف شامل تب، ترشح بد بو از ناف، خونریزی، تندرنس، قرمزی و تورم است.

درمان این عارضه

گرانولوم ناف باید درمان شود، زیرا عدم درمان آن سبب عفونت شده و سلامتی نوزاد را به خطر می‌ا‌ندازد.

باید ناف نوزاد خشک و تمیز نگه داشته شود. توصیه می‌شود ناف بدون پوشش باشد و در معرض هوای آزاد قرار گیرد.

از نتیرات نقره به عنوان یک ماده شیمیایی سوزاننده در درمان آن استفاده می‌شود. این بیماری به علت عدم وجود سلولهای عصبی، دردناک نیست.

درمان‌های آلترناتیو یا جایگزین می‌تواند ریختن نیتروژن مایع بر روی آن و همچنین بستن پایه‌ی گرانولوم با نخ و نکروز متعاقب آن باشد.

استفاده از نمک و گذاشتن آن بر روی ناف، یکی دیگر از روش‌های درمانی است. روزانه دو مرتبه طی دو تا سه روز و به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه، نمک طعام بر روی ناف گذاشته می‌شود.

در نهایت برداشتن آن توسط جراحی، یکی دیگر از درمان‌های تجویز شده است.

2 دیدگاه در “گرانولوم ناف یا زخم و ترشح ناف نوزاد (Umbilical Granuloma)

1. سلام وقت بخیر آقای دکتر دختری دارم ۳ ساله که مرتب از نافش ترشح میاد و بیشتر مواقع درد داره در این ناحیه سونوگرافی هم کردم ظاهرا بقایای جنینی دیده شده.
    سوالم اینه که آیا راه درمان فقط جراحی هست؟
    و اگر عمل نکنم در آینده ممکنه که این بقایای جنینی تبدیل به توده ی سرطانی بشه؟
    ممنون میشم اگر پاسخ بدید🙏🙏

1. با سلام و تشکر،بقایای جنینی دیده شده در سونوگرافی هیچ خطری به لحاظ سرطانی شدن در آینده ندارد ولی درمان آن فقط با جراحی میسر است.