پیشگیری از ابتلا به سرطان
  •  پرهیز ازسیگار کشیدن: مصرف هر نوع سیگار، فرد را در مسیر ابتلا به سرطان قرار می‌دهد. کشیدن سیگار انسان را مستعد ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله ریه، حفره دهان، حلق، حنجره، پانکراس، مثانه، دهانه رحم، کلیه و … می‌کند. شیوع سرطان یا کنسر ریه، حتی در افرادی که سیگار نمی‌کشند ولی در معرض دود سیگار قرار دارند، بیشتر است. تصمیم به دوری و اجتناب از کشیدن سیگار از اقدامات بسیار مهم و کلیدی در پیشگیری از ابتلا به سرطان است.
  •  داشتن تغذیه‌ی بهداشتی: اگرچه خرید مواد خوراکی بهداشتی و استاندارد، ابتلای قطعی به سرطان را منتفی نمی‌کند؛ ولی به صورت قابل توجه و چشم‌گیری سبب کاهش میزان ابتلا به آن می‌شود. بر خوردن میوه تازه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه، تاکید فراوان وجود دارد. توصیه می‌شود از چاقی مفرط پیشگیری به عمل آورده و ازخوردن مواد قندی زیاد و چربی -به ویژه از نوع اشباع شده‌ی آن- پرهیز شود. اعتدال در مصرف مشروبات الکلی اهمیت بیشتری داشته و در افرادی که مصرف طولانی مدت و زیاد الکل دارند، شانس ابتلا به کنسرهای پستان، روده بزرگ، ریه، کلیه و کبد افزایش پیدا می‌کند. مصرف بیش از حد فراورده‌های گوشت قرمز نیز افزایش میزان ابتلا به سرطان را در پی خواهد داشت. بطور کلی مصرف میوه‌ها، سبزیجات، گوشت سفید و ماهی، روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون و دانه‌های گیاهی، نقش پیشگیرانه‌ی جدی از ابتلا به کنسر ایفا می‌کنند.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

  • داشتن وزن مناسب و فعالیت فیزیکی مطلوب: پرهیز از چاقی و رسیدن به وزن ایده‌آل و استاندارد، نقش جدی در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان، پروستات، ریه، روده‌ی بزرگ و کلیه ایفا می‌کند. فعالیت فیزیکی مناسب نیز به پیشگیری از ایجاد کنسر پستان و روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. فعالیت فیزیکی موثر، ورزش هوازی متوسط به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته و یا ورزش هوازی شدید به مدت ۷۵ دقیقه در هفته تعریف شده است. بطور کلی توصیه شده حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت فیزیکی انجام شود.
  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض مستقیم تابش آفتاب: کنسر پوست یکی از سرطان‌های شایع بوده و به میزان زیادی قابل پیشگیری است. توصیه می‌شود از قرار گرفتن در معرض آفتاب بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر اجتناب شود. اگر اجباری برای بیرون رفتن وجود داشته باشد، عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار مورد استفاده قرار گیرد. داشتن پوشش و لباس مناسب برای پیشگیری از تابش مستقیم آفتاب لازم است. کرم ضد آفتاب برای حفاظت از پوست مورد استفاده قرار گیرد. از گرفتن حمام آفتاب به صورت طبیعی و یا مصنوعی (مانند سولاریوم) پرهیز شود.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

  • انجام واکسیناسیون: واکسیناسیون بر علیه ویروس‌هایی که پیش‌زمینه‌ی ابتلا به سرطان هستند، توصیه می‌شود. واکسیناسیون بر علیه هپاتیت B در افرادی که مبتلا به بیماری‌های مقاربتی هستند و یا روابط جنسی کنترل نشده دارند، معتادان تزریقی و افرادی با رفتارهای پرخطر و همچنین پرسنل بهداشتی درمانی که به صورت معمول در معرض ترشحات و خون آلوده هستند، ضرورت دارد. واکسیناسیون بر علیه ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) در دختران و پسران حدود ۱۱ تا ۱۲ ساله و همچنین افراد زیر ۲۶ سال که قبلا واکسینه نشده‌اند، توصیه می‌شود. این ویروس غالبا از طریق جنسی منتقل می‌گردد و باعث ابتلا به سرطان‌های دستگاه تناسلی، دهانه رحم و گاهی سرطان سلول‌های سنگ‌فرشی سرو گردن می‌شود. 
  • اجتناب از رفتارهای پرخطر: پرهیز از روابط جنسی کنترل نشده و استفاده از کاندوم، اقدامی مفید و موثر است. داشتن شرکای جنسی متعدد، احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز و هپاتیت را بالاتر می‌برد. در بیماران ایدزی هم شانس ابتلا به سرطان کبد، ریه و مقعد افزایش پیدا می‌کند. ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی نیز در  افراد با شریکان جنسی متعدد، شایع بوده و شانس ابتلا به سرطان دهانه رحم، دستگاه تناسلی و حلق را افزایش می‌دهد. استفاده از سرنگ مشترک نیز باعث افزایش شیوع عفونت های ایدز، هپاتیت B و هپاتیت C می‌شود. در مبتلایان به این عفونت‌ها نیز شانس ابتلا به سرطان کبد افزایش می‌یابد.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

  • انجام غربالگری سرطان: مراقبت و معاینه توسط خود شخص و غربالگری توسط پزشک معالج، نقش تعیین کننده‌ای در تشخیص و پیشگیری از ابتلا به سرطان ایفا می‌کند. بطور مثال روش فوق باعث تشخیص زودرس سرطان‌های پوست، روده بزرگ، دهانه رحم و پستان می‌شود. غربالگری سرطان را پزشک معالج برنامه‌ریزی می‌نماید.

2 دیدگاه در “هفت راه کلیدی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان

  1. با سلام و تشکر از مطالب مفید شما، اگر سرطان سینه زود تشخیص داده شود، آیا کاملا قابل درمان است؟ ضمنا آیا بدون برداشتن سینه، درمان آن امکان پذیر است؟

    1. سلام،
      پاسخ سوال اول: بله کاملا قابل درمان است.
      پاسخ سوال دوم: دز صورت تشخیص زودرس و اقدامات درمانی عاجل، امکان حفظ پستان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *