عمل جراحی هایپوسپادیاس

هفته‌ی اول بعد از عمل جراحی هایپوسپادیاس

در هفته‌ی اول بعد از عمل جراحی هایپوسپادیاس، فرزند شما ممکن است درد زیادی داشته باشد و درد شیرخوار با مسکن خوب نشود.
ممکن است خونریزی از محل عمل جراحی ادامه داشته باشد.
پانسمان انجام شده جدا شود.
خروج ادرار از سوند فولی کم یا متوقف شود و یا کتتر از جای خود خارج شود.
این‌ها مواردی است که والدین باید بلافاصله پزشک معالج را در جریان بگذارند.

مراقبت از کتتر ادراری و پانسمان

بعد از عمل جراحی هایپوسپادیاس، کتتر فولی و لوله ادراری در مجرا گذاشته می‌شود و دور تا دور پنیس و محل پیشابراه، پانسمان می‌شود.
در هایپوسپادیاس متوسط و شدید، کتتر یا سوند فولی و پانسمان محل ترمیم هایپوسپادیاس، برای یک هفته باقی می‌ماند.
کودک شما در این مدت نباید حمام برود و کتتر و پانسمان دور آلت، نباید برداشته شود‌.
در طی این مدت برای تعویض پوشک، از دستمال مرطوب جهت تمیز کردن استفاده شود.
کتتر فولی در دو تا پوشک قرار داده می‌شود که این کار باعث خشک ماندن پانسمان می‌گردد.
اگر فرزند شما از پوشک گرفته شده باشد، کتتر به یک کیسه وصل می‌شود.

درمان دارویی بعد از عمل جراحی هایپوسپادیاس

کاملا بدیهی است که فرزند شما در یکی دو روز اول بعد از عمل جراحی هایپوسپادیاس، درد داشته باشد. استامینوفن هر ۴-۶ ساعت تجویز می‌شود. البته اگر فرزند شما خواب باشد، لازم نیست برای خوراندن دارو بیدارش کنید.
سوند فولی یا لوله ادراری (کتتر) مثانه‌ی کودک را تحریک می‌کند و باعث اسپاسم مثانه خواهد شد که منجر به احساس درد در شکم، پرینه و لگن می‌شود. معمولا برای پیشگیری از این درد، قرص اکسی‌بوتینین تجویز می‌شود.
یبوست باعث می‌شود که اسپاسم بدتر شود. با تنظیم نوع تغذیه و خوردن مایعات فراوان یبوست را برطرف می‌کنیم و در صورت عدم پاسخ، ملین تجویز می‌شود.
تجویز آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت، در طول هفته‌ی اول بعد از عمل، توصیه می‌شود.

عمل جراحی هایپوسپادیاس
فعالیت کودک در طول این هفته

در هفته اول از نشستن روی اسباب بازیهای زین دار و دوچرخه‌سواری خودداری به عمل آید.
از رفتن به مهد کودک و مدرسه خودداری شود.

یک هفته بعد از عمل جراحی

هفته‌ی دوم بعد از عمل جراحی هایپوسپادیاس، برای خارج کردن کتتر یا سوند ادراری و برداشتن پانسمان به پزشک معالج مراجعه شود.
برای اینکه احساس درد کمتر شود، قبل از مراجعه به مطب یا کلنیک، به کودک مسکن داده شود. البته خوراندن دارویی که برای اسپاسم مثانه داده شده است، نیاز نیست.
بعد از برداشتن پانسمان و کشیدن کتتر، متوجه تورم و قرمزی پنیس می‌شویم. این پدیده سیر طبیعی بعد از عمل است، نگرانی ندارد و بطور تدریجی بهبود می‌یابد.

آنتی‌بیوتیک خوراکی قطع می‌شود، داروهای اسپاسم مثانه نیز قطع می‌شود. برای چند هفته بعد از عمل، استفاده از پماد آنتی‌بیوتیک موضعی توصیه می‌گردد.
اگر موارد زیر برای فرزند شما اتفاق بیفتد، با پزشک معالج تماس گرفته شود:
-اگر درد خیلی شدید داشته باشد که به مسکن جواب ندهد.
-محل عمل و پوست اطراف آن گرم‌تر و متورم شود.
-مجددا خونریزی کند.
-تب پیدا کند.
-مشکل در ادرار کردن داشته باشد.
-گریه‌ی بسیار شدید و مداوم داشته باشد.

۳-۶ ماه بعد از عمل جراحی مجددا توسط پزشک معالج ویزیت شود.