کیست درموئید ابرو

یکی از توده‌های شایع در شیرخواران، کیست درموئید ابرو است. اغلب آنها زیر پوست و در قسمت خارجی ابرو دیده می‌شوند. در معاینه مثل یک نخود لمس می‌شود. معمولا چند هفته بعد از تولد کودک دیده می‌شود و به‌تدریج رشد می‌کند.

کیست درموئید ابرو
این کیست معمولا در کنار خارجی ابرو می‌باشد ولی گاهی بین دو ابرو، سر و نقاط دیگر صورت هم دیده می‌شود. درموئید کیست ابرو معمولا در محل اتصال استخوان پیشانی با استخوان حفره‌ی چشم دیده می‌شود.

درباره کیست درموئید ابرو

این کیست به‌تدریج بزرگ می‌شود و معمولا علامتی ندارد. گاهی این کیست‌ها عفونی و دردناک می‌شوند که نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی و جراحی پیدا می‌کنند.
این بیماران به دلیل خطر بالای عفونت، خوردگی بستر استخوانی و بزرگتر شدن کیست، نیاز به عمل جراحی دارند.
بهترین راه درمان کیست درموئید ابرو، دادن برش ظریف روی توده به موازات خط ابرو، برداشتن کامل آن و سپس دوختن آن است. کیست‌های درموئیدی که در خط وسط صورت و بین دو ابرو هستند، می‌توانند از طریق استخوان پیشانی و یا استخوان بینی با داخل کاسه‌ی سر ارتباط داشته باشند.

کیست درموئید ابرو
در این موارد، معمولا انجام ام آر آی یا سی‌تی‌اسکن برای تشخیص این عارضه توصیه می‌شود. در صورت ارتباط با داخل سر، حضور جراح کودکان و جراح مغز و اعصاب برای برداشتن آن لازم است. بهترین زمان عمل جراحی آن، بعد از شش ماهگی می‌باشد.
اگر کیست در پی جراحی پاره شود و یا سابقه عفونت قبلی داشته باشد، شانس عود وجود دارد. در صورت عود، جراحی تکمیلی و مجدد نیاز هست.در اغلب بیماران عمل جراحی کیست درموئید به صورت سرپایی انجام می‌شود، یک بیهوشی عمومی کوتاه نیاز دارد، معمولا عمل کمتر از یک ساعت طول می‌کشد و کودکان طی یک تا دو روز به شرایط نرمال خود برمی‌گردند.

عمل جراحی کیست درموئید ابرو

اگر نیاز به عمل جراحی قسمت داخل سر وجود داشته باشد، عمل جراحی حدود ۴ ساعت طول می‌کشد و کودک چند روز در بیمارستان بستری خواهد شد.
اسکار یا جای زخم دائمی است ولی بسیار ظریف و تقریبا غیر قابل مشاهده است.

کیست درموئید ابرو
شانس عفونت زخم بعد از عمل خیلی ناچیز است. گاهی تجویز آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از عفونت بعد از عمل، توصیه می‌شود. در تمامی موارد، برای عمل جراحی کیست درموئید در کودکان، بیهوشی عمومی توصیه می‌شود.