بیضه‌ رترکتایل

بیضه‌ رترکتایل یا شناور به بیضه‌هایی گفته می‌شود که به صورت مکرر به سمت بالا حرکت می‌کنند و از کیسه‌ی بیضه خارج می‌شوند، سپس مجددا پایین می‌آیند و در کیسه‌ی بیضه قرار می‌گیرند.

بیضه‌ها توسط طنابی که شامل عضله‌ی کرماستر، وازودفران و دیگر عناصر عروقی است (اسپرماتیک کورد)، آویزان شده‌اند. انقباض عضله‌ی کرماستر باعث بالا رفتن بیضه‌ها و خروج آنها از اسکروتوم یا کیسه‌ی بیضه می‌شود. بعد از رفع انقباض و شل شدن عضله‌ی کرماستر، بیضه‌ها سر جای خود در داخل کیسه برمی‌گردند.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

عواملی که باعث تحریک طبیعی رفلکس کرماستر و منقبض شدن آن می‌شوند، شامل ترس، سرما و لمس قسمت فوقانی ران هستند. در بعضی افراد این رفلکس قوی‌تر بوده و انقباض عضله کرماستر مکررا اتفاق می‌افتد.

علائم بیضه‌ رترکتایل

معمولا این افراد بدون علامت هستند و این پدیده همراه با درد و یا اختلال در ادرار کردن نیست. گاهی والدین داخل کیسه‌ی بیضه را خالی از بیضه می‌بینند و اظهار می‌کنند که موقع حمام کردن و یا خواب عمیق، بیضه‌ها داخل اسکروتوم مشاهده می‌شوند.

بیضه‌ رترکتایل

تشخیص

تشخیص این حالت با معاینه‌ی فیزیکی میسر می‌شود. کودک باید در حالت کاملا ریلکس تحت معاینه قرار گیرد. اگر در حالت خوابیده و درازکش بیضه‌ها لمس نشوند، معاینه در پوزیشن نشستن به حالت چمباتمه، کمک کننده است. در معاینه‌ی فیزیکی اگر بیضه به داخل اسکروتوم کشیده شود و بعد از رها کردن دست، همانجا باقی بماند، بیضه‌ی شناور محسوب می‌شود.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

درمان بیضه‌ رترکتایل

درمان بیضه‌ رترکتایل یا شناور، معمولا جراحی نیست ولی برای اطمینان از تبدیل شدن آن به بیضه‌های بالارونده، باید هر سه ماه معاینه فیزیکی توسط جراح اطفال صورت پذیرد.
اگر این حرکت بالا و پایین رونده بیضه تبدیل به گیر افتادن و بالا ماندن بیضه‌ها در بالا شود، اندیکاسیون جراحی دارد. برای اخذ نوبت برای ویزیت و یا کسب اطلاعات بیشتر، با شماره تلفن مطب تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *