هیدروسل تورم اطراف بیضه به واسطه‌ی تجمع مایع است. هیدروسل در کودکان مشکل شایعی است. در همه‌ی کودکان در دوره‌ی جنینی ارتباط بین شکم و کیسه بیضه وجود دارد ولی بعد از تولد معمولاً این ارتباط بسته می‌شود. اگر این ارتباط باقی بماند، مایع حفره‌ی داخل شکم از طریق این ارتباط به کیسه‌ی بیضه راه پیدا می‌کند.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

جراحی هیدروسل چه سودی برای کودک مبتلا دارد؟

کودک نباید به مدت طولانی هیدروسل داشته باشد. برای پیشگیری از درد و بزرگ شدن فیزیکی اسکروتوم یا کیسه‌ای بیضه، نیاز به عمل دارد. هیدروسل معمولا طی ۲۴-۲۰ ماه اول زندگی خودبه‌خود بسته می‌شود. اگر هیدروسل بعد از آن سن باقی بماند، نیاز به عمل جراحی دارد.

هیدروسل در کودکان

نحوه‌ی عمل جراحی هیدروسل در کودکان

عمل جراحی طی بیهوشی عمومی انجام می‌شود و معمولا حدود یک ساعت طول می‌کشد. یک برش حدود یک و نیم سانتیمتری در ناحیه کشاله ران داده می‌شود و ارتباط بین شکم و کیسه بیضه قطع می‌شود و کیسه‌ی حاوی مایع دور بیضه، همراه با مایع برداشته می‌شود.

آمادگی قبل از عمل جراحی هیدروسل در کودکان

انجام آزمایشات روتین ضرورت دارد. لازم است از سلامتی کودک در خصوص ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری قلبی، کلیوی، تشنج، آلرژی و … اطمینان حاصل شود که معمولا از طریق اخذ شرح حال این اطمینان به‌دست می‌آید. در مواردی ممکن است نیاز به ویزیت همکاران مربوطه وجود داشته باشد. کودک بین شش تا هشت ساعت قبل از عمل باید ناشتا باشد.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

عوارض عمل جراحی هیدروسل

خون‌ریزی و عفونت محل عمل از شایع‌ترین عوارض بعد از عمل است. در برخی موارد، عوارضی همچون تجمع خون و مایع در زیر زخم یا اسکروتوم دیده می‌شود.
ممکن است عصب تامین کننده‌ی حس پوست کشاله‌ی ران، آسیب ببیند. آسیب به عروق خونی تامین کننده خون بیضه، از دیگر عوارض عمل جراحی هیدروسل می‌تواند باشد. آسیب به لوله‌ی منی‌بر، ممکن است یکی دیگر از عوارض عمل جراحی باشد. بعد از عمل جراحی، کودک همان‌روز مرخص می‌شود و بعد از یک هفته می‌تواند به مهدکودک یا مدرسه برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *