بزرگی غدد لنفاوی گردنی در کودکان

بزرگی غدد لنفاوی گردنی در کودکان و شیرخواران یک پدیده‌ی شایع است و بصورت توده‌های گردنی یک طرفه یا دو طرفه در گردن تظاهر می‌کند. اکثر آنها به لحاظ آماری خطرناک نیستند.

بزرگی غدد لنفاوی در کودکان معمولا بطور خود به خود و طی مدت ۴ تا ۶ هفته بدون دخالت درمانی بهبود پیدا می‌کند. اگر بعد از این مدت بهبودی حاصل نشود و یا بزرگی غدد لنفاوی به دلیل عفونت باشد، دخالت درمانی ضرورت پیدا می‌کند.

علل بزرگی غدد لنفاوی گردنی در کودکان

معمولا به دنبال واکسیناسیون یا عفونت‌های گلو، لوزه، دندان، سینوس‌ها، سرما خوردگی و گوش درد ایجاد می‌شود. بطور کلی عفونت‌های ویروسی، میکربی، قارچ‌ها، سل، باکتری‌های بی‌هوازی و توکسوپلاسما از عوامل ایجاد کننده بزرگی غدد لنفاوی یا عفونت غدد لنفاوی می‌باشند. البته در مواردی بیماری‌های سیستمیک بافت همبند و کاوازاکی هم می‌توانند به صورت واکنشی، باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن شوند درحالی که هیچ عفونتی وجود ندارد.

ضایعات در ۸۷ درصد بیماران خوش خیم است، با این حال، یکی از علل غیر شایع ولی خطرناک و جدی این بیماری، ابتلا به سرطان یا بدخیمی مثل لنفوم می‌باشد. این موارد باید جدی تلقی شود و دخالت جراحی برای برداشتن ضایعه و ارسال آن به پاتولوژی (آسیب شناسی) به منظور تعیین ماهیت بافتی ضرورت دارد.

_مواردی که نیاز به دخالت درمانی را تعیین می‌کنند

_بزرگی یک طرفه غدد لنفاوی گردنی

_وجود تب

_درد شدید هنگام لمس توده گردنی

_ضایعه با قطر بیش از ۳ سانتی‌متر

توصیه‌های کلیدی

ضایعات دو طرفه با اندازه‌ی کمتر از ۳ سانتی‌متر که بدون درد و بدون قرمزی است، باید تحت نظر گرفته شود و به خانواده اطمینان داده شود که خطری تهدید نمی‌کند.

غدد لنفاوی با سایز ۳-۲ سانتی‌متر همراه با درد و حساسیت شدید در موقع لمس، قرمزی و چرک نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد.

دوره درمان حدود 10 روز بوده و داروی توصیه شده سفالکسین است.

بزرگی غدد لنفاوی گردنی در کودکان

اقدامات تشخیصی بزرگی غدد لنفاوی گردنی در کودکان

انجام سونوگرافی اندازه و گرفتاری غدد لنفاوی را نشان می‌دهد و لیکن  در تشخیص غده لنفاوی بدخیم از خوش خیم ارزش کمتری دارد و صحت تشخیصی آن حدود ۲۰ درصد است.

کشت اولیه از ترشحات به منظور تعیین مسیر درمانی انجام می‌شود. بعد از آن به صورت تجربی درمان علیه میکرب‌های استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک شروع می‌شود.

آسپیراسیون با سوزن (کشیدن بافت و مایع از داخل غده‌ی لنفاوی مبتلا به وسیله‌ی سرنگ) در تشخیص علت بزرگی غدد لنفاوی گردنی ارزش بالایی دارد. عوارض این اقدام تشخیصی خیلی کم و ناچیز است.

بیوپسی و برداشتن کامل ضایعه و توده، ارزش تشخیصی قطعی دارد ولی عوارضی می‌تواند در پی داشته باشد که شامل عفونت زخم، اسکار زخم (بد ماندن جای زخم)، عود ضایعه و فلج عصبی است.

دخالت جراحی

توده‌های گردنی یا بزرگی غدد لنفاوی با قطر بیش از ۳ سانتمتر، بدون درد، بدون قرمزی و التهاب، با قوام سفت و بی‌حرکت خصوصا اگر با تب و افزایش سایز کبد و طحال و کاهش وزن همراه باشند و در طی ۲ هفته گذشته ایجاد شده باشند، نیازمند توجه، بیوپسی و برداشتن کل ضایعه هستند.

آبسه های گردنی نیز نیاز به تخلیه با سرنگ و یا جراحی دارند.