کوتاهی فرنولوم زبان

کوتاهی بند زبان یا کوتاهی فرنولوم زبان

کوتاهی بند زبان، یا چسبیدن زبان به کف دهان و یا کوتاهی فرنولوم زبان حالتی است که در آن به دلیل کوتاه بودن فرنولوم یا بند زبان، محدودیت حرکتی در زبان ایجاد می‌شود. این ناهنجاری از بدو تولد وجود دارد. فرنولوم در این کودکان کوتاه سفت و ضخیم است. این آنومالی شیر خوردن، بلع و صحبت کردن کودک را دچار مشکل می‌کند.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

علائم کوتاهی فرنولوم زبان

محدودیت حرکت زبان به کناره‌های حفره دهان و به سمت دندانهای فوقانی وجود دارد. زبان از حفره دهان خارج نمی‌شود و زمانی که خارج گردد، شکل آن شبیه قلب می‌شود. خوردن شیر از پستان مادر در این کودکان دچار مشکل می‌باشد. در این کودکان اشکال در لیس زدن، تکلم و سخن گفتن و نیز پایین بودن سطح بهداشت دندانها دیده می‌شود.

تشخیص کوتاهی بند زبان

تشخیص آن با معاینه فیزیکی امکان پذیر است.

کوتاهی فرنولوم زبان

درمان کوتاهی بند زبان

درمان آن چالش زا است. بعضی اعتقاد دارند که در بدو تولد قبل از ترخیص از بیمارستان و بلافاصله بعد از تشخیص، درمان جراحی آن صورت بگیرد. عده ای دیگر معتقدند که با افزایش سن شیرخوار، وضعیت بهتر می‌گردد. به‌تدریج فرنولوم کوتاه و شل می‌شود و نیاز به جراحی بر طرف می‌شود.

جهت مشاوره پزشکی با ما تماس بگیرید

جراحی کوتاهی بند زبان

عمل جراحی آن فرنولوتومی یا فرنولوپلاستی است. فرنولوتومی نیاز به بیهوشی کامل نداشته و انجام آن با بی‌حسی موضعی امکان پذیر است ولی فرنولوپلاستی نیاز به بیهوشی و جراحی دارد. این روش در مواردی که فرنولوم ضخیم‌تر و سفت‌تر است انجام می‌شود. عوارض فرنولوتومی و فرنولوپلاستی می‌تواند شامل خونریزی، عفونت، آسیب به زبان و غدد بزاقی باشد. کودک پس از هوشیاری کامل و تحمل تغذیه از راه دهان با تجویز آنتی بیوتیک و مسکن ترخیص می‌شود.

2 دیدگاه در “کوتاهی بند زبان یا کوتاهی فرنولوم زبان: (Tongue-tie)

  1. با سلام و تشکر از اطلاعات بسیار قابل استفاده‌ی شما، به نظر من بند زبان پسر ۴ ساله‌ام کمی کوتاه است و قورت دادن غذا با حجم زیاد برایش مشکل است. آیا نیاز به جراحی دارد یا اگر بزرگتر شود، خوب خواهد شد؟
    سپاسگزارم

    1. با سلام و تشکر، یکی از عوارض بند زبان کوتاه، اختلال در بلع است و نیاز به اصلاح دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *