سرطان پستان

توصیه‌ها و اقدامات لازم برای پیشگیری از سرطان پستان

۱- پیشگیری از افزایش وزن برای جلوگیری از سرطان پستان
چاقی ریسک سرطان پستان را بعد از یائسگی افزایش می‌دهد و این سنین درست همزمان با افزایش شیوع سرطان پستان است. لذا اضافه شدن وزن خطر داشته و BMI زیر ۲۵ برای افراد مناسب است.
 
 
۲- داشتن تغذیه بهداشتی
از خوردن مایعات حاوی شکر خودداری کرده و خوردن مواد غذایی با کربوهیدرات اندک و چربی کم در اولویت باشد. خوردن فراوان میوه‌جات و سبزی‌ها توصیه می‌شود. مصرف گوشت مرغ و ماهی مناسب است ولی گوشت قرمز به میزان کمتر تناول شود. استفاده از دانه‌ها و روغن‌های گیاهی توصیه شده است.
 
۳- انجام فعالیت فیزیکی و ورزش
فعالیت فیزیکی متوسط روزانه به مدت ۳۰ دقیقه و ۵ روز در هفته، کمک کننده است و حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد، شانس ابتلا به سرطان پستان را کم می‌کند. این فعالیت روزانه، در سنین بالا که خطر ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود، موثرتر است.
 
۴- محدود کردن نوشیدن الکل
اجتناب از نوشیدن مشروبات الکلی، خطر ابتلا به سرطان پستان را کم می‌کند. حداکثر مصرف مجاز می‌تواند روزانه یک گیلاس باشد.
 
۵- اجتناب از سیگار کشیدن
استفاده ی طولانی مدت از سیگار در خانم‌ها، ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد.
 
۶- شیر دادن به نوزادان
مادرانی که بچه‌دار شده و حداقل به مدت یک سال به فرزندان خود شیر می‌دهند، اثر پیشگیرانه نسبت به سرطان پستان ایجاد می‌کنند.
سرطان پستان
 
۷- انجام غربالگری برای کشف زودرس سرطان پستان
اگر کسی در معرض خطر بالا برای ابتلا به کنسر پستان باشد، به عنوان مثال داشتن ژن BRCA، سابقه‌ی فامیلی قوی و یا سابقه‌ی وجود ضایعات خوش خیم در پستان، لازم است تاریخچه‌ی بالینی خود را با پزشک در میان گذارد تا برنامه غربالگری روی او اجرا شود. ضمنا کسانی که در سن زیر ۱۲ سال پریود شده و بالای ۵۵ سالگی یائسه شوند، اندکی بیشتر از دیگران در معرض ابتلا هستند.
در بعضی از زنان، انجام ام آر آی و سونوگرافی اطلاعات با ارزشی برای کشف بیماری نهفته می‌دهد.
در ارتباط با مصرف داروهای مهار کننده‌ی استروژن مثل تاموکسیفن، لازم است با پزشک متخصص مشورت شود. برداشتن دو طرفه‌ی پستان در زنانی که ریسک بسیار بالایی برای ابتلا به این بیماری دارند، ۹۰ در صد شانس ابتلا را کاهش می‌دهد. همچنین برداشتن دو طرفه‌ی تخمدان، باعث کم شدن میزان شیوع سرطان پستان در ۵۰ در صد موارد می‌شود.
 
 
۸– اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه و آلودگی هوا
متدها و روش‌های تصویر برداری که با ساطع کردن اشعه انجام می‌شوند، مثل CT  اسکن، می توانند زنان را مستعد ابتلا به سرطان پستان نمایند. بنابراین لازم است حتی المقدور از انجام این روش‌ها خودداری شود. آلودگی هوا نیز به عنوان یک عامل مستعد کننده ذکر شده است.
 
۹- انجام هورمون درمانی با دوز محدود و کوتاه مدت
درمان هورمونی برای مدت بیش از ۳ تا ۴ سال، به‌عنوان عامل خطر برای ایجاد سرطان پستان ذکر شده است. اگر کسی برای رفع علائم دوره یائسگی یا پساقائدگی از هورمون استفاده می‌کند، حتما باید تحت نظر پزشک متخصص این کار را انجام دهد.
البته مطالعات اخیر نشان داده که مصرف قرص های پیشگیری از بارداری سبب افزایش ریسک ابتلا به این سرطان نمی‌شود. لازم به ذکر است که اگر مدت ۱۰ سال یا بیشتر از مصرف آنها گذشته باشد و از ده سال پیش مصرف قرص‌های مذکور قطع شده باشد، شانس ابتلا با زنانی که از این قرص ها استفاده نکرده‌اند، یکسان می‌گردد.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *